Judith
Majoor
Schilderijen in opdracht
‘Sommige collega’s zien op tegen schilderen in opdracht omdat er heel wat zaken zijn die de sfeer tussen opdrachtgever en schilder behoorlijk kunnen verpesten. Vooral het klassieke discussiepunt ‘de gelijkenis’ kan behoorlijk wat ellende opleveren. En inderdaad, bij alle portretten die ik heb geschilderd, opdracht of vrij, was de eerste vraag van de kijkers altijd: ‘lijkt het of lijkt het niet’? ...
Daar ging het gesprek dan over. Gek eigenlijk, want er zijn zo veel meer dingen die de kwaliteit van een schilderij ingrijpend bepalen. De compositie bijvoorbeeld, of de penseeltoets, de achtergrond, het kleurgebruik, de impramatura, de licht donker verhouding , allemaal factoren die bijdragen aan de totale uitstraling, de artisticiteit van het geschilderde portret. Wie uitsluitend voor gelijkenis gaat kan beter naar de fotograaf om de hoek gaan, vind ik.
Om bij het schilderen in opdracht onprettige verrassingen achteraf te voorkomen besteed ik altijd veel aandacht aan de voorbereidingen. Ik overleg uitgebreid met mijn opdrachtgever over de belangrijke artistieke en zakelijke aspecten.
Daarbij komt natuurlijk het budget aan de orde, maar ook het formaat van het schilderij en de plek waar het gaat hangen. Ik verdiep me zo veel mogelijk in het onderwerp, ik maak foto’s, eventueel een paar schetsen. Dan ga ik aan de gang in mijn atelier in Nieuwersluis. Na verloop van tijd nodig ik mijn opdrachtgever uit om maar es even te komen kijken. En als het schilderij af is bemoei ik me ook nog graag met het inlijsten. In elk geval is schilderen in opdracht voor mij meer een uitdaging dan een bedreiging.“